måndag 5 december 2016

Det var bra det!

Bilen fixad och det var generator som gett upp, det provades att byta kol men gav inget resultat så det blev en ny 14 volts 55 ampere generator dessutom justerades kopplingen som av märklig anledning började slira efter att man haft den på en annan verkstad för byte av dämpare och fjädrar.

Att kostnaden blev vad den blev är p.g.a. grundmaterial Dvs generator med bussningar och naturligtvis arbete. Ska man ha något nästan gratis får man göra det själv men tänker man efter blir det ju inte gratis då heller. Den idiot ekonomiske räknar inte det egna arbetet i tid, verktyg och material samt eventuella fysiska skador. Då blir det billigare i slutänden att lämna till auktoriserad verkstad. Främsta anledningen till att man inte skaffade generator, bussningar och gjorde det själv är att man inte har tid, utrymme eller lust så som man hade i yngre år. Då bytte man kylaren på 140:an på 20-30 minuter och bromsbelägg på någon timme trots bromsok som kärvade och en hel del annat man genomfört som besparat större utgifter. Det var då och den tiden är passerad med 20-25 år och då hade man inte värk och krämpor som man har idag! Trots allt är man relativt nöjd ägare av ett 40 årigt fordon som man satsar mer på när det gör att man problemfritt tar sig till och från helgjobbet och dit man avser samt att utgifter är betydligt lägre än många med nyare fordon som kan tvingas betala femsiffrigt belopp för reparationer och åtgärder!

2 kommentarer:

  1. Det märks klart och tydligt skillnad. Övre bild togs igårkväll den undre togs för 4 månader sedan. Om gamla generatorn var original har den funkat bra och har av naturliga skäl lagt av. Oljebyte gjorde man själv i somras på semestern med den elektriska häverten (oljepump) i slutet av juli gjordes byte av bromsskivor, belägg samt hjullager fram. Snart har man bytt kanske de flesta "förslitningsdelarna" och med medvetenheten att lite och nästan inget åtgärdats på 8 år hade det varit ytterst märkligt om allt höll bilens livslängd ut! Nej, några jättesummor har man aldrig varit tvungen att lägga ut på något fordon tidigare och det lär det inte bli på detta heller men ändå betydligt mer än tanka, fylla på glykol, kolla däcktryck och sådana enkla åtgärder kommer det att bli. Sedan får man se. I helgen var det tänkt att jobba men pga sjukdom flög det. Nu gäller det att bli tillräckligt okej för att återvända till ordinarie jobb.

    SvaraRadera
  2. Det var nog så tur kanske att man inte var kurant att jobba helgen då söndag erbjöd glashalt väglag i stan och med tanke på kvalitet på de gamla dubbdäck man har kanske något hade inträffat. Läste att lokaltrafiken stannat mellan vissa tider då det var rena skridskobanan och då kan det kännas tryggt att istället vara hemma när många olyckor sker i stadstrafik.

    SvaraRadera