söndag 11 december 2016

Söndag 11 december

Idag har man varit ute en tur med bilen. Främst för att se hur allt står till med gamla goda fordonet. Jodå,  den startade och gick lite småtungt när man skulle ut ur garaget. Med tanke på att det är -15 grader är det kanske inte så märkligt och att den varit inne i en verkstadslokal och sedan ut igen gör väl sitt till. Märkligt är dock att temp mätaren går upp till strax under normal och att kupé utblåset var kyligt även när man ställde om reglagen. Fyllde på kylarvätska och förgasarolja och körde vidare, för att "köra igenom" systemet så det blev en tur till området man har Sköldpaddsörten och tillbaka och temperaturen i kupén blev som högst vad bilden visar. Andra bilder visar snö och ett som annat.

Gjorde en egen test på blank is att jämföra fram bromsar med fyrhjuls inbromsning och det var makalös skillnad. Med fyrhjuls inbromsning stannade bilen nästan omedelbart medan endast framhjuls inbromsning flera meter bort. Det bevisar att ifall förare kunde reglera bakhjuls inbromsning kunde fler olyckor med äldre bilar kanske undvikas. Antagligen är det så rally förare hanterat sina fordon och lyckats häva många sladdningar och andra incidenter. Dessutom är det nyttigt att "motionera" handbromsen då den annars har tendens att kärva eller sluta fungera alls. Det har man gjort på tidigare fordon man ägt och på besiktningen har de förvånats att handbromsen varit så bra nästan bättre än fotbromsen.

1 kommentar:

  1. Klart man vill ha en funktionsduglig bil. Man får se ifall det blir att ta upp och få ut termostaten för "urkokning" så att eventuella partiklar som kan ha fastnat släpper. Har partiklar fastnat kan termostaten stå på glänt och släppa igenom vid lägre gradtal än avsett och då blir det lägre värme i systemet. Avlagringar släpper från kylaren är orsaker som kan ställa till det. Vet inte när det var bytt kylarvätska och vilken "kondition" den är i. Återstår att kolla upp till helgen kanske.

    SvaraRadera